Tuesday 7 February 2012

PEMPROSESAN KOKO

PROSES-PROSES DALAM PENGHASILAN SERBUK KOKO




1) Penanaman dan Pengurusan Pokok Koko

Penanaman anak-anak benih koko sebaiknya dilakukan semasa permulaan musim hujan. Anak-anak benih ini ditaman pada jarak 3m x 3m serta pada tahap lindungan 70% untuk pertumbuhan yang baik. 

Selepas 2 bulan pokok ditanam, pembajaan pertama haruslah dilakukan di mana pembajaan ini mastilah dilakukan setiap dua bulan sekali sehingga pokok berusia sehingga mencecah dua tahun setengah. Pembjaan seterusnya pula dilakukan setiap empat bulan sekali apabila pokok mula mengeluarkan buah.


Seterusnya, pembentukan pokok haruslah dilakukan. Pemotongan pucuk batang utama akan dilakukan apabila ketinggian pokok koko telah melebihi 45cm. Setelah pokok berusia 2 tahun, cantasan seterusnya haruslah dilakukan untuk membentuk kanopi yang seimbang. Pembentukan pokok yang sempurna akan menghasilkan pengeluaran buah yang banyak dan memberi pulangan yang banyak serta menghasilkan landskap yang menarik.


Plastik ataupun daun kelapa digunakan sebagai pelindung sementara untuk mengawal perosak ataupun penyakit pada peringkat awal tanaman. Buah koko juga dibalut dengan plastik untuk mengawal serangga perosak.


2) Penuaian Buah Koko



Buah masak sedia dituai apabila buah hijau bertukar warna kepada kuning dan juga buah merah bertukar warna kepada kuning-jingga.



Kemudian, buah-buah ini di simpan di tempat yang sesuai selama satu minggu untuk proses pembelahan dan juga pengasingan biji-biji koko yang basah

3) Pengasingan Biji Koko




Setelah di simpan selama satu minggu, proses pembelahan serta mengasingan biji-biji koko yang basah akan dilakukan.

4) Pemeraman Biji Koko



Biji- biji koko yang basah itu kemudiannya dihantar ke pusat pemprosesan untuk proses pemeraman atau dikenali sebagai proses fermentasi. Proses ini mengambil masa selama 5 hari dengan menggunakan kotak cetek yang mempunyai kedalaman antara 25cm-38cm. Semasa proses ini dilaksanakan, berlaku pertukaran kimia kompleks serta terbentuklah citarasa coklat. Pada hari ketiga proses ini berlaku, kesemua biji-biji koko akan diterbalikkan sekali sahaja.

5) Penjemuran Biji Koko


Pada hari keenam, biji-biji koko yang diperam itu akan dijemur di bawah sinaran matahari ataupun dikeringkan menggunakan mesin pengering dengan kandungan kelembapan antara 6-7.0%. Jadual pengeringan adalah selama 3 hari dengan suhu antara 50 - 55oC. Pada peringkat ini, warna kecoklatan terbentuk dan terdapat peningkatan terhadap citarasa coklat tersebut. Selepas pengeringan tersebut, biji-biji koko yang kering itu akan digred dan seterusnya dimasukkan ke dalam karung guni mengikut berat bersih 62.5kg untuk dieksport atau untuk menjalani proses pemanggangan dan juga pengisaran.

6) Pemanggangan dan Pengisaran Biji Koko



Proses ini dilakukan untuk menghasilkan likur koko iaitu pes koko dalam bentuk separa-cecair dan nyah-alkohol. Pes koko ini kemudiannya mengalami proses pemerahan bagi memperoleh lemak koko dan juga kek koko. kek koko ini pula seterusnya akan dikisar halus untuk menghasilkan serbuk koko. Setiap peringkat di dalam pemprosesan koko ini mengubah bentuk kimia koko tersebut.

7) Penghasilan Serbuk Koko


Untuk menghasilkan serbuk koko, proses pemanggangan akan dilakukan. Jika sebelum ini biji-biji koko mempunyai rasa pahit dan asidik, proses ini membantu mengurangkan rasa asidik dan juga memperbaiki citarasa coklat tersebut.




sumber: Google






1 comments:

penguinhijau said...

terima kasih. entry anda sangat berguna

Post a Comment