Friday 24 February 2012

JENIS-JENIS COKLAT

Seperti yang kita tahu, terdapat pelbagai jenis coklat yang terjual di pasaran. Di dalam pelbagai jenis coklat tersebut, terdapat kelebihan dan kelemahannya yang tersendiri. Antaranya yang dapat kami berikan adalah seperti berikut:

1) COKLAT PUTIH (white chocolate
white chocolate
> Coklat jenis ini mengandungi 20% kandungan cocoa butter ataupun dikenali sebagai lemak sayuran tanpa sebarang koko asli.
cocoa butter

> Sisa yang terbentuk di dalam kandungan coklat jenis ini adalah seperti gula, susu dan juga vanila
gula
susu
vanila

> Kandungan gula yang terdapat di dalam coklat inilah yang memberi kesat negatif kepada penggemar coklat jenis ini seperti penyakit diabetes dan juga boleh berlaku kerosakan gigi.
diabetes 
kerosakan gigi

2)COKLAT SUSU(milk chocolate)
coklat susu
> Coklat jenis ini merupakan campuran daripada kakao dan susu yang ditambah dengan gula

  +   

> Kandungan koko yang terdapat di dalam coklat jenis adalah di antara 20% - 25% sahaja

serbuk koko
> Coklat jenis ini amat digemari oleh golongan kanak - kanak terutamanya kerana rasanya yang enak serta teksturnya yang menarik


3)COKLAT GELAP(dark chocolate)

coklat gelap
> Coklat gelap merupakan coklat yang tidak ditambah dengan pepejal susu, di mana bahan asas di dalam bar coklat adalah biji koko, gula, pengemulsi seperti lesitin soya dan juga perasa seperti vanila. Lesitin soya digunakan bagi memelihara tekstur coklat tersebut.

lesitin soya

> Coklat jenis ini memiliki kandungan biji coklat (kakao) yang terbanyak, tanpa gula berlebihan serta tanpa lemak tepu yang dikenali sebagai lemak sayuran terhidrogenasi (HVO)

biji coklat

> Coklat ini dapat dibezaka melalui peratusan pepejal koko yang terdapat di dalamnya.
> Antara istilah yang kerap kali digunakan untuk membezakan kandungan koko bar coklat gelap ini adalah seperti coklat gelap pahit manis, semi-manis dan juga manis.




0 comments:

Post a Comment